onsdag 16 mars 2011

Hur vet man vad som är sund kärlek?

En sund kärleksrelation börjar med att man först har en sund kärleksrelation till sej själv. För det är först när vi har en sund relation med oss själva som vi kan ha en bra relation med någon annan.

Så för att i framtiden få njuta av en sund kärleksrelation så börjar man först med det som står i spalten "i mitt eget liv". Och först när man har det som står där är det dags att tänka på att träffa nån. En relation ska endast berika livet, inte fylla ett behov, eller ett hål.

Först när du kan fylla ditt eget liv
Först när du kan fylla ditt eget liv med mening kan sund kärlek uppstå i en relation.
Osunda människor dras till osunda, sunda dras till sunda. Därför kan man också använda ens partners sundhet/osundhet som mått på hur långt kommen man är i processen. Ju mer du arbetar på att älska dej själv, desto mer älskande partners kommer att dras till dej och du till dem. Helt naturligt.
Börja alltså först med att skapa ett tryggt, kärleksfullt eget liv så löser sej resten automatiskt.

        I mitt eget liv                                    Som par
Mitt eget liv är tryggtSäkerhet och stabil bas. Vi vet var vi har varandra i grunden. 
Jag vet vad jag själv tycker och villFörutsägbarhet och gemensamma värderingar. Vi har en liknande människosyn och syn på livet.
Jag kan kommunicera öppet och raktÖppen och rak kommunikation.
Vi spelar inga spel.
Jag tar ansvar för mej själv och mitt livBåda tar ansvar för relationen.
Båda vårdar relationen.
Jag tar ansvar för att tillfredställa egna behovBådas behov respekteras.
Jag tycker om mej självVi accepterar och uppskattar varandra
Jag vet vad jag tycker om sexuellt och vilka gränser jag harSex är en ömsesidig njutning och är på bådas villkor.
Jag tar ansvar för min egen utvecklingFrihet och egen utveckling.
Båda ska få utvecklas i sitt eget liv.
Jag har en vänskapskrets jag tycker om Riktig vänskap och egna vänner.
Man är både äkta vänner i relationen och båda har samtidigt egna vänner utanför den som man vårdar.


3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag heter Michaela Darliden och utför just nu en intervju studie med relationsmissbrukande kvinnor. Jag har även intervjuat terapeuten Karin Kilegran.
    Jag uppskattar verkligen kriterierna för en sund kärleksrelation här ovan och är mycket nyfiken på var de kommer ifrån?

    Vänliga hälsningar/

    Michaela Darliden
    Student, Psykologi
    Mälardalens Högskola

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tack för din kommentar. Texten är en blandning av tryckt text (som troligen kommer från en bok i ämnet)+ Kilegrans föreläsning samt en egen analys. Karin kanske vet vad boken heter.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Nice observation on healthy love relationship... it would be useful for many. https://lfu.edu.krd/personnel/robinson-paulmony/

    SvaraRadera