måndag 14 mars 2011

Tecken på tillfrisknande från relationsmissbruk


  • Jag är medveten om mina känslor och identifierar dem, ofta I stunden.
  • Jag omfamnar mina känslor som giltiga och viktiga. Jag är ärlig mot mej själv.
  • Jag fokuserar på mitt välbefinnande. Jag vet skillnaden mellan att bry sej och att ta hand om.
  • Jag litar på min förmåga att göra effektiva val.
  • Jag accepterar mej själv som jag är. Jag tror på framsteg framför perfektion.
  • Jag känner mej värdig erkännanden, hyllningar eller presenter som jag får.
  • Jag tillfredställer mina egna behov och vad jag vill ha när det är möjligt. Jag öppnar mej för hjälp när det är nödvändigt och lämpligt.
  • Jag har förtroende för mej själv. Jag söker inte längre andras erkännande av mina tankar, känslor och handlingar.
  • Jag ser mej själv som en älskbar och värdefull person.
  • Jag är djupt rotad i mina egna värderingar, även när andra inte håller med, misstycker eller blir arga.
  • Jag kan separera mina känslor från andras känslor.
  • Jag lämnar situationer som känns otrygga eller som inte ligger i linje med mina mål.
  • Jag respekterar mina egna åsikter och känslor och uttrycker dem på ett lämpligt sätt.
  • Jag tänker främst på min egen vilja när jag tillfrågas att vara med på andras planer.
  • Min sexualitet är grundad i genuin intimitet och närhet. Jag vet skillnaden mellan lust och kärlek.
  • Jag förstår att, med få undantag, är andra människor kapabla att sköta sitt eget liv. Mitt jobb är att låta dem göra det.
  • Jag accepterar och värderar andras olika tankar, känslor och åsikter.
  • Jag känner mej bekväm med att se andra ta hand om sej själva.
  • Jag är en empatisk lyssnare, som bara ger råd när jag direkt tillfrågas göra det.
  • Jag tänker noga och ärligt efter vad som är min motivation när jag vill ge en present till någon.
  • Jag känner mej älskad och accepterad för den jag är, precis som jag är.
  • Jag utvecklar relationer med andra baserade på jämlikhet, intimitet och balans.

1 kommentar:

  1. A lovely list of points to be followed by everyone to get rid of relationship abuses... https://lfu.edu.krd/personnel/robinson-paulmony/

    SvaraRadera